מטיילים·ברזיל

המדריך לקרנבל בריו דה ז׳ניירו

ביום הראשון של הקרנבל בריו דה ז'נרו יצאתי עם חבר למסיבת רחוב. 
הגענו למסיבה המונית על חוף הים, ולא ידענו מה הולך לקרות. בכלל, לא היה בעיר שום סממן בדמות שלטים, תפאורה או תכונה מיוחדת.

חודש לפני כן, בעיירת חוף באורגוואי, פגשתי את אדם ורבקה, זוג ניו זילנדי-אוסטרלי שמטייל ברחבי העולם. 
גיליתי אנשים טובי לב עם אופי נהדר. החיבור היה מידי. אחרי חודש נפגשנו שוב במקרה בסאו פאולו, ברזיל.

התמזל מזלנו לישון באותו ההוסטל, והסתובבנו יחד ברחוב פאוליסטה העמוס באנשים ופעילויות. שם כבר למדתי לאהוב אותם ממש. 
רגע לפני שהתפצלו דרכינו שוב – אני לחופים והם להמשך גילוייה של סאו פאולו, צחקנו על זה שבטח ניפגש שוב בקרנבל בריו. 
צחקנו, כי זה תרחיש לא סביר בעליל אם אתה נכנס למסיבות רחוב של עשרות אלפי עד מיליון אנשים (דמיינו את זה רגע), 
וכשבכל רגע נתון יש כמה מסיבות כאלה בפינות שונות לחלוטין של העיר הממילא ענקית מדי הזו. 

חזרה למסיבה בריו. שעה וחצי לתוך החגיגות, אדם ורבקה פשוט הופיעו משום מקום, מחופשים ורוקדים כמיטב המסורת, עם מטריה ורודה בידם. 
מצויד בחבורה של משוגעים שאיתם ביליתי את רוב המסיבות בימים שאחרי, 
המטריה הוורודה הייתה הסימן המאחד גם במסיבות רחוב עצומות ממדים.  

החבורה המטורללת והמרגשת הזאת בהחלט עשתה את הקרנבל למשהו אחר – שמח יותר, מקפיץ יותר, מצחיק מאוד וצבעוני יותר – עם חיבור לאנשים שונים מרחבי העולם ומיבשות שונות. 
ריקודים בקרון מרכזי ברכבת, מסיבת בית אינטימית והמון הומור ושמחה במסיבות הרחוב.  אז אם הייתי צריך לתת לכם עצה אחת לגבי הקרנבל בריו היא הייתה: 
מצאו אנשים שכיף לכם איתם, השאר לא מאוד חשוב. ובכל זאת, הנה המדריך המלא לקרנבל בריו דה ז'נרו, משלב ההתארגנות ועד איפה עושים מה.

קצת לפני הקרנבל

כמה ימים לפני הקרנבל, כדאי לבקר בשוק Mercado Popular Uruguaiana. רצוי לא לחכות עם זה לרגע האחרון, הוא הולך ונהיה עמוס ככל שמועד הקרנבל מתקרב. אורוגוואינה הוא שוק ענק בו תמצאו חנויות של תחפושות מגוונות ולא יקרות. תוכלו לרכוש שם תחפושות נושא, נצנצים או סתם אביזרים. קחו כארבע שעות להסתובב שם, רצוי בשעות האור. כיאה לשוק בדרום אמריקה – היזהרו מכייסים. 

מלבד תחפושות או אביזרים, כדאי לקנות בשוק גם פאוץ' במחיר של עד 10 ריאל (כ-10 שקלים) שישמש אתכם במסיבות. כן כן, כתבתי פאוץ'. עוד נגיע לזה. 

עוד עניין חשוב מאוד בימים שלפני הקרנבל הוא להצטייד גם בכרטיסים לרכבת. כך תתניידו בקלות בין המסיבות בתקופת הקרנבל, תחסכו תורים ארוכים לקניית כרטיס חד פעמי בעומס של אלפי אנשים שצובאים על התחנות ובעיקר – תספיקו לרכבות. 

הקרנבל

הקרנבל הוא בעצם תמהיל עצום של המון מסיבות רחוב, שמכונות "בלוקוס". חלקן כוללות רק מאות אנשים, חלקן מגיעות עד למיליון. הן מפוזרות על פני העיר במגוון שכונות ואזורים. השנה הוא ייתקיים בין ה-21 ועד ה-26 בפברואר 2020.

שמו הגדול של הקרנבל יצא לא רק על מסיבות הרחוב, אלא בזכות שני מצעדים שהם למעשה תחרות בין בתי הספר לסמבה בעיר. שבוע אחרי זה מתקיים מצעד נוסף – מצעד שבו מופיעים שבעת המקומות הראשונים. הוא נקרא "מצעד המנצחות". יש בלוקוס שזזים אחרי משאית לאורך כמה רחובות (Desfile), ויש כאלה שהם ממש הופעה נייחת.

שוב לומר – מצד אחד ה-Fomo בריו חוגג, ומצד שני – אתם יכולים לבחור אם בא לכם להיות חלק מההמון בבלוקו ענקי, לרקוד בבלוקו אינטימי של כמה מאות אנשים, או סתם לנוח בקרבת הנמל מול איזו הופעת סמבה חביבה. ואולי הקטע שלכם הוא בכלל לקפוץ לים להתרענן תוך כדי הבלוקו שעובר בחופי איפנמה-קופקבנה.

הבלוקוס מתחילים בסביבות השעה שבע או שמונה בבוקר, אז מתרחשות המסיבות הכי גדולות, והם פשוט נמשכים כל היום לתוך הלילה המאוחר. המגוון הוא עצום – החל ממסיבת "אניטה" (כשכולם עושים טוורקינג) וכלה בבלוקו הביטלס המומלץ וללא ספק אחד הפופולרים ביותר בקרנבל (Sargento Pimenta). יש בלוקוס סמבה, בלוקוס עם מוזיקה שכוללת חידושים מגניבים לשירים מוכרים (Banda de Ipanema היא אחת הלהקות הפופולריות ביותר בתחום הזה), בלוקוס שהם מסיבות תחפושות בנושא כלשהו (רוצים לראות מלאכים ושדים? חפשו את das Carmelitas), בלוקוס עם שירי ילדים (Pipoca e Guarana) ועוד המון אחרים.

בטיחות

צפיפות של אנשים בריו דה ז'נרו מושכת המון מקרי שוד. הנה כמה כללים פשוטים כדי לנסות להימנע מהם ולהישאר בטוחים:

א. זוכרים את הפאוץ'? הטעינו אותו כל יום בכ-100 ריאל (זה אמור להספיק לדי הרבה אלכוהול, שתייה ואוכל) הכניסו אליו בנוסף גם פלאפון – למקרה שתרצו לתאם נקודות מפגש עם חברים, וקונדום. דאגו שיהיה בקדמת הגוף או בין התחתונים למכנס. 
ב. צריכים לתאם עם חברים או לשלוח הודעה דחופה? הוציאו את הסלולרי אך ורק בתוך חנויות.
ג. אל תצאו עם תכשיטים לרחוב. שרשראות וצמידים קורצים לשודדים.
ד. השתדלו להסתובב בקבוצות ולא לבד, בייחוד כשאין חוגגים נוספים סביבכם.

התמצאות בקרנבל

פירוט הבלוקוס השונים מופיע בתוכנית הרשמית שבאתר הקרנבל, אבל הדרך הקלה יותר היא להתקין אפליקציה עם כל הפרטים. אני מצאתי שאפליקציית – Blocos De Rua עושה עבודה מעולה.

יש עוד הרבה בלוקוס מדהימים שבשביל לגלות אותם פשוט מחפשים את השמות שאתם רואים באפליקציה ביוטיוב, או אפילו עדיף – שואלים מקומיים.

כאמור, הבלוקוס הכי פופולרים ועמוסים מתרחשים מוקדם בבוקר. תשמעו, יש משהו מוזר ומלהיב בלראות מיליון איש שרוקדים מחופשים ברחוב בשעה 07:30 בבוקר.

המלצה חמה: לפעמים כדאי לחפש את הבלוקוס העצמאיים שדווקא לא מופיעים באפליקציה או בתכנית. בלוקוס מאולתרים וקטנים. אחד הבלוקוס שהכי נהניתי בו היה על התפר בין שכונת לבלון לפאבלת וידג'יגאו. היו שם כמה מאות בודדות של אנשים שעושים שמח באווירה רגועה של מעין מסיבת בית קלילה.

שימו לב שהבלוקוס מתחילים לצוץ ברחבי ריו קצת יותר משבוע לפני תחילת הקרנבל. מי שרוצה לחוש באווירה המיוחדת, ללא העומס התיירותי, יכול פשוט להגיע לעיר כשבוע לפני וכבר לראות את הבלוקוס ומסיבות הלדים שצצות בלילה. 

 

מצעד המנצחות

חוץ מכל הבלוקוס, יש את המצעדים הענקיים שהם המתמודדים הסופיים בתחרות בין בתי הספר לסמבה, שמתרחשים במעין אצטדיון מיוחד שנקרא סאמבודורמו.

זו תחרות מרהיבה שמשלבת מצעדים של אלפי רוקדים, פירוטכניקה, תפאורה מסתובבת, אש, מים, מעליות וכל מה שעולה לכם לראש. כל אלו מלווים במוזיקה מכשפת ומקפיצה ותוכלו אפילו לראות בקהל צופים ששרים את המלים בעל פה (רוצים גם? יש כבר רשימות השמעה בספוטיפיי). 

בימים הראשונים של הקרנבל יש שתי תחרויות, כל אחת כוללת כשבעה בתי ספר. כמה ימים אחרי זה, מוכרזים המנצחים בתחרות באמצעי התקשורת, ובאחד הימים האחרונים של הקרנבל מתקיים מצעד המנצחות של המקומות הראשונים. כל מצעד אורך כשעה.

כרטיסים למצעד המנצחות כדאי לקנות לפחות שלושה חודשים מראש כי אחר כך נגמרים המקומות ביציעים המרכזיים והנמוכים שקרובים למסלול המצעד. אם בכל זאת נזכרתם מאוחר מדי, תוכלו לחפש באתר הרשמי של הקרנבל או בסוכנויות הפזורות בקופקבנה ואיפנמה. מצעד המנצחות הוא חוויה חד פעמית ושונה, מלאת צבע, עניין ואפילו פוליטיקה – למיטיבי לכת. אני ממליץ בלב שלם לאגור כוחות, להישאר עד השעות הקטנות של הלילה, אז מופיעות המנצחות במקומות הראשונים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *