אוכלים·תאילנד

קאנום בואן יואן

במהלך סיור אוכל בבנגקוק נתקלתי במאכל הזה, שהוא כולו פשוט אבל גם מלא הוד והדר, מכיל בתוכו לא מעט ברכיבים שאפשר ממש להרגיש איך כל אחד מוסיף לו – קאנום בואן יואן (Kanom bueang Yuan).

״קאנום בואן״ זה בעצם קרפ תאי (=תאילנדי). קאנום היא תחילת נפוצה לחטיף או קינוח.
יש את הקטנים שתיראו בכל שוק – ״קאנום בואן תאי״, שהוא קינוח קראנצ׳י וכייפי שמכיל מרנג, חלמונים, שיערות קוקוס, ולפעמים גם שיזף סיני (ז׳וזובה) או הפתעה אחרת.
ויש את הגדול יותר, שעליו באנו לדבר – קאנום בואן יואן.
״יואן״ זו המילה בתאית ל״וייטנאמי״, או בקיצור: קרפ תאילנדי בסגנון וייטנאמי.
למעשה, הקרפ הזה שואב השראה בעיקר ממאכל וייטנאמי בשם באן סיו.

הקאנום בואן – הן הקטנים והן הגדולים הם קרפים שעשויים מקמח אורז וקמח מש (כן, השעועית הירוקה הקטנה הזו שניסו לשכנע אותנו לפני 15 שנים שהיא בריאה אז ניסינו לאכול בכח, זרקנו לפח את כל השקית אחרי יום ואכלנו פסטה כנחמה), מטוגנים על ווק אט אט.
במקרה של הקאנום בואן יואן – מפאת גודלו ודקותו, על הווק.
כשהוא מוכן ומתקרר מעט, הוא הופך לקריספי.
אז, מעמידים אותו על הצלחת ומעמיסים אותו בחתיכות בשר קוקוס, שרימפס, עלי קפיר ליים, פלפל שחור, טופו, נבטים ובוטנים.
לתוך כל זה מוזגים את קערית התוספת –  קערית מלאה במלפפונים, בצלי שאלוט, צ׳ילי מזן ״רשע״, ג׳ינג׳ר וכוסברה כשכל זה עטוף ברוטב של חומץ אננס, מלח וסוכר-קוקוס (סוכר שממוצה מהדקל עצמו, לא מהפרי).
לא פחות מ 15 רכיבים בלי להכליל את הקרפ עצמו.
אחרי ששופכים את הקערית – סוגרים את הקרפ ושוברים את כולו.

 

קאנום בואן יואן, תיראו כמה עושר!
מה קורה פה בעצם שהופך את המנה הזאת לאחת האהובות והמפתיעות? המון המון מרקמים וטעמים – קראנצ׳יות (מהבוטנים, מהקרפ, מהשאלוט, מהמלפפונים). נימוחות מהטופו והנבטים. נגיסות מהג׳ינג׳ר, בשר הקוקוס, והשרימפס. וכמובן, טעמים. שילוב מושלם של כל חמשת מרכיבי הטעם במטבח התאי (כשחריפות היא אחת מהם), שמרגיש מיותר לפרט. זאת באמת מנה פשוטה (כמעט כל המרכיבים פשוט טריים ללא עיבודֿ), שמרכיבה סט טעמים שונה ולא מוכר (חומץ אננס? סוכר דקל קוקוס?), כבדות ורעננות, מליחות ומתיקות ביחד. מה שאני אוהב במנות האלה, בדומה למיאנג קאם (שאפרט עליו באחד הפרקים הבאים) – שכל ביס מהן משלב טעמים שונים שעלו בכף. וככה המנה היא בעצם פארק שעשועים שלם בפני עצמה. למנה הזאת יש גירסה נוספת, סגורה, עם ביצים כאשר החביתה בעצם עוטפת את כל הרכיבים, והיא מעט יותר כבדה. את המנה הזאת תוכלו למצוא בשוק Nang Loeng בבנגקוק, שהוא שוק אוכל אותנטי ומופלא, שנראה מיושן אבל מכיל עוד אוצרות רבות. זהו שוק בוקר, תגיעו לפני 13:00:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *